Gang Fajniaków: Żywioły – woda, ogień, powietrze, ziemia

Klasa Ic włączyła się do konkursu ”Szkolne Przygody Gangu Fajniaków”. Konkurs ma za zadanie  podkreślić wagę edukacji ekologicznej w nauczaniu wczesnoszkolnym i przedszkolnym. Zadaniem uczniów i ich opiekunów jest  opracowanie kolejnych zagadnień i przeprowadzenie doświadczeń w ramach konkursu oraz wykonanie prac plastycznych przez dzieci.

Przedstawiane są tematy:

– Zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa. Eksperymenty z ogniem.

– Oszczędzaj kropelkę. Eksperymenty z wodą.

– Ekozakątek. Eksperymenty z powietrzem.

– Kochając zieleń. Eksperymenty z ziemią.

Uczniowie z klasy Ic brali już udział w zajęciach na temat wody, zamienili się w „małych chemików” i z uwagą przyglądali się eksperymentom z wodą, m.in. gdy woda przyjmowała kształt naczynia, poznali obieg wody w przyrodzie oraz magiczny woreczek. Z wielkim zdziwieniem oraz wyrazami zachwytu obserwowali, przemieszczanie się wody z kubka do kubka.

Mnóstwo zabawy i śmiechu, a zarazem rozwijanie kreatywności, dały uczniom eksperymenty z powietrzem, gdy porównywali objętość  powietrza zimnego i ciepłego. Dzięki eksperymentowi zanurzanie kubka w wodzie, zabaw z wydmuchiwanym powietrzem dowiedzieli się, że powietrze mimo, że jest niewidzialne to naprawdę istnieje i można je wprawić w ruch, który oddziałuje na otoczenie. Najbardziej zaskoczyli  mnie uczniowie, gdy poprosiłam o złapanie powietrza. Wszyscy wciągnęli powietrze do ust i zatrzymali je w płucach:)  Dziecięca wyobraźnia, twórczość, pomysłowość nie przestaje zaskakiwać.

Po każdych wykonanych eksperymentach dzieci wykonały prace plastyczne.

W związku z nauczaniem zdalnym eksperymenty z ziemią uczniowie wykonali wspólnie z rodzicami w domu. Dużo emocji, radości i ciekawości wzbudził w dzieciach  eksperyment z wulkanem. Gdy ze słoika napełnionego wodą, płynem do naczyń, octem i sodą wypłynęła „lawa”. Dzięki eksperymentowi z doniczką uczniowie zobaczyli, jak woda potrafi przemieszczać się przez różne rodzaje ziemi i dotrzeć do korzeni rośliny.

Pozostał nam jeszcze temat ogień. Myślę, że uczniowie również z wielkim zaciekawieniem  będą realizowali zadania, oglądali filmiki z eksperymentami o ogniu, szczególnie te, pokazujące powstawanie ognia bez użycia zapałek.

Prezentowane doświadczenia na pewno są atrakcyjną formą poznawania zagadnień ekologicznych, a dzięki Fajniakom dzieci przyjaźniej będą traktować środowisko i nauczą się o nie dbać.